(انظر) العقل: باب ۲۷۴۱.
باب ۲۷۵۶.
بحار الأنوار : ۱ / ۹۶ باب ۲.
العلم : باب ۲۸۶۱.
التجربة : باب ۵۰۴.
العقل : باب ۲۷۶۷.
۲۷۵۱
العُقولُ مَواهِبُ
۱۳۵۲۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :العُقولُ مَواهِبُ. الآدابُ مَكاسِبُ.۱
۱۳۵۲۵.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :العَقلُ حَباءٌ مِنَ اللّه ِ و الأدَبُ كُلفَةٌ. فَمَن تَكَلَّفَ الأدَبَ قَدَرَ عَلَيهِ. و مَن تَكَلَّفَ العَقلَ لَم يَزدَدْ بِذلكَ إلاّ جَهلاً.۲
(انظر) الأدب : باب ۶۴.
۲۷۵۲
عَقلُ الطَّبعِ و عَقلُ التَّجرِبَةِ
۱۳۵۲۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :العَقلُ عَقلانِ : عَقلُ الطَّبعِ و عَقلُ التَّجرِبَةِ. و كِلاهُما يُؤَدّي المَنفَعَةَ.۳
۲۷۵۱
خردها خدادادى هستند
۱۳۵۲۴.امام على عليه السلام :خردها موهبتند، آداب اكتسابى اند.
۱۳۵۲۵.امام رضا عليه السلام :خرد بخششى از جانب خداست و ادب (تربيت) با زحمت و كوشش به دست مى آيد؛ پس، هر كه در راه كسب آداب (تربيت) زحمت كشد به آن دست يابد و هر كه در راه افزودن بر خرد، خود را به زحمت اندازد، جز بر نادانيش افزوده نشود.
۲۷۵۲
خرد طبيعى و خرد تجربى
۱۳۵۲۶.امام على عليه السلام :خرد دو گونه است: خرد طبيعى (ذاتى) و خرد تجربى و هر دوى آنها سود آورند.
1.غرر الحكم : ۲۲۷.
2.الكافي : ۱/ ۲۴/۱۸.
3.مطالب السؤول : ۴۹.